lørdag 5. november 2011

1) Mange tror helt sikkert at jeg er veldig imot bruk av IKT og digitale hjelpemidler i skolen, men der tar de helt feil. Det jeg er imot er at kunnskapen om bruk av dette verktøyet, fra det offentliges side, skal likestilles med de andre basiskunnskapene i skolen uten at det blir overført øremerkede midler til skolene til maskiner/utstyr og opplæring av personale. Slik det er nå føler jeg at "gapet" mellom "fattige" og "rike" kommuner og skoler bare blir større og større hva gjelder kunnskaper og ferdigheter på området. Erstad (2010) skriver i sin bok "Digital kompetanse i skolen" at tre faktorer spesielt må sees på i forhold til det som hindrer endring og reell utvikling i dagens skole. En del av den ene av disse tre faktorene mener han er "...ulik tilgang til nødvendig utstyr." Prioritet 1 fra det offentliges side bør vel da kanskje bli å i størst mulig grad forsøke å minske disse store forskjellene slik at elevene ved endt grunnskole stiller høvelig likt hva gjelder kunnskap og ferdigheter i forhold til IKT, uansett hvor i landet og i hvilken kommune de bor. Bør det presses mer fra lærere, skoler og kommunalt hold for å få bevilgende myndigheter til å ta denne problematikken innover seg?

2) Hørte et interessant program på radio (NRK P2) den 18. oktober. Legger her ved en lenke til nrk p2. Der må du skrive EKKO i søkefeltet og så gå til datoen den 18.10. kl 09.03. Det jeg refererer til ligger der som det første innslaget. 


http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p2

Her tar de opp problematikken rundt det at mange barn faktisk må dele foreldrenes oppmeksomhet med diverse digitale media (eks mobiltelefon, facebook, twitter osv.) I min klasse har vi opprettet en egen, hemmelig gruppe på facebook hvor vi kan kommunisere med hverandre, men etter å ha hørt på det nevnte programmet har jeg begynt å lure på om det egentlig var så smart. Elevene må jo være på facebook for å få tilgang til gruppa. Er vi som lærere da med på å gjøre dem avhengig av disse mediene slik det omtales i dette radioprogrammet? Vil gjerne ha tanker og synspunkter på dette.

6 kommentarer:

  1. Siden du tar dette studiet, så sier vel det at du ikke er imot IKT og dens teknologi.
    Jeg hører kanaskje litt naiv ut nå, men jeg prøver å forholde meg til det utstyret jeg har til rådighet. Nå er det mange på mitt team som bruker PC sjelden, så i praksis har jeg et helt klassesett til en hver tid. Dette fungerer ikke opptimalt bestandig, men vi får det til. Bruker en del av den ubundne tiden min til dette, har innsett at slik er det bare. Jeg har vel gitt opp når det gjelder penger fra staten. De er flinke til å komme med pålegg til oss, men vi ser ikke så mye av det du etterlyser. Synd men sant.
    Punkt 2. Facebook har jeg til dags dato ikke vært innom, og har heller ingen planer om det. Må jeg bruke digital kommunikasjon med mine elever, skjer dette gjennom LMSen vår som er Fronter.

    SvarSlett
  2. Hei Marina,
    jeg har ikke oppfattet dgg som negativ til å få denne teknologien inn i skolen - heller som konstruktivt kritisk til noe forhold rundt innføringen. Du peker også her på en viktigm omstendighet, nemlig at kommuneøkonomien skaper forskjeller og vi fjerner oss enda lenger fra det som var en "kongstanke" for ikke SÅ lenge siden: ideen om "enhetsskolen". Den har forsvunnet i en utvikling styrt av NPM-ideer.

    Og så var det elever på Facebook. såfremt elevene er gamle nok og ikke tregner å lyve på alderen, ville jeg ikke vært bekymret. JEG mener det er flott at skolen tar i bruk slike verktøyer og dermed lærer elevene hvordan de skal brukes. Dette er en viktig del av allmenndannelsen i dag!

    SvarSlett
  3. Jeg tror ikke du ved å bruke Facebook bidrar til å gjøre elevene avhengige.Det klarer samfunnet generelt.Var på Lillestrøm-konferansen og fikk mange nyttige innspill.96% av ungdommer har profil på sosiale medier og var gjennomsnitlig tre timer på med chat,musikk,lekser m.m,så slik er det bare.Målet må være å lære de nettvett og det kan gjøres på ei skoleside.Så får vi håpe de bruker det på sine egne facebooksider.Jeg mener det skal være en grense mellom privat og jobb,så jeg vil ikke være venn med elever på facebook.

    SvarSlett
  4. Jeg mener også at det er viktig å skille mellom jobb og privat, så jeg er heller ikke venner med noen av elevene ved vår skole på facebook eller lignende. Det som er så bra er at vi kan ha den facebookgruppa vår uten at jeg trenger å ha elevene mine som venner.

    SvarSlett
  5. At det er store forskjeller mellom elever i skole Norge er helt sikkert, og vi som skole skal vel være med å utlikne denne forskjellen.... Innen for egen kommune er det også store forskjeller, fordi vi som skoler har ulike utfordringer når det gjelder satsingsområder. Jfr. Nye skoler har alt lagt opp til den digitale "revolusjon". Innen samme fylke, hvor vi har NOrges rikeste kommune 40 min fra min skole, Modalen, som kjøper datamaskiner til alle elever:-) Men dette er et viktig spørsmål!!

    Ellers så er jeg for Facebook, så fremt de er over 13. De er der jo allerede. Jeg har en 8. klasse i engelsk, men skal opprette en gruppe når alle er 13 (22. desember:-)) Det med å være venner med elevene var jeg først imot, men jeg ser ikke at det skal være noen stor ulempe. Noen ganger når jeg viser i klasserommet min egen Facebook (vi går innom alle sidene mine, ser på linker, etc) så sier ofte elevene: "Tove, vi kan se alt på Facebook'en din". Og ja, det gjør da ingen ting. Jeg viser de at alt jeg skriver og gjør der, skal tåle offentlighetens lys. Ser bare dette som en del av opplæringen og det etiske aspektet, med hva vi gjør innen den digitale arena.

    SvarSlett
  6. Jeg liker vinklingen til Tove når det gjelder Facebook -det vi gjør og sier må tåle dagens lys! Jeg tror at du når elevene på en annen måte ved å inkludere Facebook i ditt arbeid som lærer, det vil jo ikke erstatte kommunikasjonen dere i mellom. Håper du ikke trenger å holde den hemmelig lenger.... Lykke til videre i arbeidet med IKT i skolen din.

    SvarSlett