mandag 17. oktober 2011

Tanker om IKT i skolen, 1. innlegg mandag 17. oktober:
Leser i andre blogger hvor det sies at vi i skolen skal bidra til at elevene skal kunne utdannes til yrker som ennå ikke finnes, og at vi skal være foregangsfigurer når det gjelder bruk av digitale medier. Joda, jeg er forsåvidt enig i det. Likevel bør en ikke glemme at utviklingen på dette området går utrolig raskt. Det vi lærer dem i dag er kanskje gammeldags og lite anvendelig i morgen, for å sette det hele litt på spissen. Gikk selv på handelsskole sist på 80-/først på 90-tallet. Det vi da lærte om bruk av datamaskiner og tekstbehandling var banebrytende den gangen, men er overhode ikke gangbart i dag. Det er egentlig et godt bilde på den situasjonen jeg vil beskrive og som jeg ønsker at vi skal tenke over. Kanskje bruker vi tid og ressurser på gal måte?!

Selvfølgelig skal vi bidra til at elevene skal lære seg å bruke datamaskinene til tekstbehandling, ikke bare som en gammeldags skrivemaskin. Vi skal også lære dem til å søke etter relevant og god  informasjon via internett, og de skal lære seg til å "sile" denne. Sist, men ikke minst, skal vi pirre nysgjerrigheten til de elevene som kan tenke seg til å være med på å føre utviklingen videre innenfor dette området. Men, jeg synes vi skal ha det litt i bakhodet at når våre elever kommer ut i et arbeidsmarked om x antall år vil de få den opplæringen som de har bruk for når det gjelder databruk innenfor sitt fagfelt. Det er jeg 100 % overbevist om. Det som jeg føler, tenker og tror må være vår fremste oppgave når det gjelder bruk av teknologien, er å lære våre elever til å bruke sunn fornuft når de surfer på internett, sender mail eller er på facebook og lignende. For ikke å glemme; når de sender SMS/MMS via telefon. Her tror jeg faktisk vi har en hel jobb å gjøre!!

Kunnskapsløftet-06 framhever det at vi skal bidra til å skape gode samfunnsborgere og det integrerte mennesket. Det føler jeg at vi er med på å gjøre når vi lærer dem opp til å vise hensyn til andre, også når de bruker de nevnte medier.

5 kommentarer:

  1. Hallooo Marina - 80 tallet er lenge siden! på 80 tallet var 50 tallet like fjernt som 80 tallet er for oss nå.....Vi hadde da ikke lyst til å lære om systemer på 50 tallet, da vi gikk på ungdomsskolen på 80 tallet? Og det går fort - men det gikk det også fra 50 til 80 tallet..

    Men jeg er helt enig med deg at noe av det viktigste vi kan arbeide med er kanskje den etiske kunnskapen rundt det digitale. "Erstad definerer digital kompetanse som ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk at digitale medier for mestring.." (Erstad og Hauge 2011, s 212) Den siste holdningsbiten er like viktig som de andre og kanskje det er her skolen virkelig må ta sin tørn, vet ikke helt om alle foreldre kan ta den eller om det elementet er "selvlærende" slik som kanskje ferdighetsbiten...

    SvarSlett
  2. He-he, jada det er lenge siden 80-90tallet, men likevel.... Det jeg prøvde å si er at verden, og dermed også de tekniske hjelpemidlene vi omgir oss med, forandrer seg. Det vi lærte "i går" trenger ikke å være alfa og omega "i dag", og det som våre elever trenger å lære av spesielle ting i forhold til en fremtidig jobb, vil de få opplæring på når de trenger det.

    Jeg har i dag en 8.klasse, og jeg tror ikke at jeg i dag skal kunne lære dem det de trenger av digitale kunnskaper i forhold til en jobb som de skal få seg om 8 - 10 år. Den opplæringen tror jeg de må få når den dagen kommer at de har bruk for den, for da vil kunnskapene være oppdatert.

    Som sagt tror jeg mere på verdien av det vi kan lære dem i forhold til etikk og moral i forhold til deres "ferdsel" på diverse medier og i forhold til deres bruk av telefon og data.

    SvarSlett
  3. Noe til ettertanke. Men jeg kan desverre ikke tilføre noe innen EDB fra 80 tallet. Det var jeg for ung til.
    IKT er i seg selv et meget stort felt, og hvor skal man legge fokuset? Ser godt at vinklingen din er noe av det mest grunnleggende som man bør ha fokus på. Driver i disse dager med Energi som tema i naturfag, og ser godt at mange elever ikke kan bruke inretnett som de bør. Det blir av og til litt for mye fokus på bruk av Youtube og slike steder.

    SvarSlett
  4. Det er ganske interessant å tenke over utviklingen, tenke tilbake på hva en har vært med på -og med skrekkblandet fryd tenke på hva som kommer til å skje.

    Husker jeg selv gikk på en 1.aprilspøk om at de skulle innføre porto på e-post :-)

    Siden alt går raskt er det nettopp kompetansen som er fokuset i Kunnskapsløftet, og det gjelder også i IKT. Vi må få kompetanse på det vi rår over i dag, for utviklingen bygger videre på det vi har og det vi vet. Henger vi med, er det lettere å hoppe ved neste anledning.

    Skolene MÅ henge med i utvikling, vi har en svært sentral rolle i samfunnet og i samfunnsbyggingen -og da må vi ta til oss hele pakken.

    SvarSlett
  5. Du har utvilsomt et poeng, Marina. Den viktigste utfordringen vår er nok å sette elevene i stand til å leve gode, aktive, medvirkende liv i dag, for seg selv og sine medmennesker. Og jeg er enig i at de etiske utfordringene som de digitale kommunikasjonsteknologiene bringer, er de mest grunnleggende. De MÅ skolen ta inn over seg. Det er ingen andre som kan ta ansvaret for dem. Alle undersøkelser viser at vi ikke kan "stole på" foreldrene her. Det er for mange foreldre som vet for lite om hva som foregår, og som tror for godt om sine barn. Anbefaler boka Nettkidsa (Per Kristian Bjørkeng), og medfølgende blogg: nettkidsa.no

    SvarSlett